Masterclass Contentgovernance voor leidinggevenden (3-daagse)
27 september, 11 oktober en 8 november (3 dagen)In deze 3-daagse masterclass voor leidinggevenden leer je hoe je een volwassen en proactieve beheerorganisatie voor al je content inricht. Je ontdekt waardoor de huidige problemen in contentbeheer zijn ontstaan. Zo kun je je huidige beheermodel verbeteren of een ander beheer- of samenwerkingsmodel succesvol implementeren.
Aanleidingen
Als je deze vragen herkent, gaat het eigenlijk over contentgovernance:
- Wie heb ik nodig in een contentteam? Wat is de ideale beheerorganisatie?
- We hebben een contentstrategie op papier, maar waarom lukt het niet om deze te implementeren?
- Hoe pakken we dit allemaal aan in een webproject? Is dit een goed moment of juist niet?
- Wat zijn de taken, rollen en benodigde competenties van de mensen? Wie doet wat?
- Wie is er verantwoordelijk voor wat er op de website staat, een vakafdeling of het webteam?
- Hoe borgen we digitale toegankelijkheid? Wie moet eigenlijk pdf’s toegankelijk maken?
- Hoe zorgen we ervoor dat content overal en op iedere website op elkaar is afgestemd?
- Hoe werken we samen met mensen die ‘van alles op de website willen’? Wat doen we als een bestuurder iets eist waar we niet achter staan?
Over contentgovernance
Veel organisaties worstelen met beheer van content over alle kanalen. Content is ongeordend, oud, achterhaald en staat op meerdere plekken. Een nieuw cms levert niet het gewenste resultaat: na korte tijd gaat iedereen weer zijn of haar gang. En er zijn voortdurend discussies over wat er wel of niet gepubliceerd wordt, of iets wel of niet toegankelijk is en wie dat eigenlijk bepaalt. Als manager ben je in discussies in en buiten je team veel tijd kwijt aan gesprekken over standaarden. Je hebt het gevoel geen grip te hebben op de dagelijkse praktijk. Dit is een situatie waarin je amper kunt sturen.
Deze stuurloosheid en soms zelfs chaos zie je in veel grote en bureaucratische organisaties. Governance betekent besturing. Governance maakt duidelijk wie beslist en op grond waarvan. En wie het laatste woord heeft als de stemmen staken. Je hebt hierin verschillende systemen van besturing.
Contentgovernance kun je zien als een samenwerkingsmodel dat met intentie is gemaakt. Een systeem waarin mensen doelmatig en met een doel met elkaar samenwerken met geaccepteerde en gedeelde standaarden op het gebied van content. In je rol als manager ben je bezig met het zorgen voor een context waarin dat kan en faciliteer je mensen om het (nieuwe) werk te doen.
Je zou ook kunnen zeggen: governance brengt strategie tot leven. Contentgovernance stelt jou, je team - en dus de organisatie - in staat om een contentstrategie daadwerkelijk te realiseren. En daarmee de organisatiedoelen te bereiken.
Over de masterclass
Wil je aan de slag met het verbeteren van je online communicatie en dienstverlening, dan moet je als eerste zicht krijgen op de besturing (governance) van processen rond content, passend bij jouw organisatie. En bijsturen op de plekken waar dat nodig is. In de masterclass werk je actief aan je eigen plan.
In de masterclass raak je vertrouwd met de inhoud en terminologie van contentgovernance en strategie. Dit is belangrijk, omdat veel gesprekken vastlopen als begrippen onhelder zijn voor jezelf en de ander. Je krijgt in deze masterclass dus een stevige basis om te adviseren en zelf de gewenste verandering in gang te zetten.
De opleiding is bedoeld voor managers en teamleiders met ervaring in online dienstverlening en/of communicatie. Er is voorafgaand aan de opleiding een intake. Wij doen dat om de inhoud zo goed mogelijk op jouw praktijk af te stemmen. Ook kijken we goed in hoeverre deze opleiding bijdraagt aan de oplossing van het vraagstuk waar jij in je organisatie voor staat. Ter voorbereiding en tussendoor krijg je een paar werkopdrachten. Die zijn zo gemaakt dat je deze op je werk kunt doen.
Je ontdekt waardoor de huidige problemen in contentbeheer zijn ontstaan. Hierdoor weet je wat je in de toekomst moet voorkomen. Met dit inzicht kun je je huidige beheermodel verbeteren of een ander beheer- of samenwerkingsmodel succesvol implementeren. Contentgovernance is de discipline die bij dit werk nodig is.
Ter voorbereiding van de opleidingsdagen werk je aan je eigen opdracht.
Resultaat
- Je leert wat het verschil is tussen strategie, governance en operatie en waarom mensen in je organisatie het zo moeilijk vinden dat verschil te zien.
- Je weet wat contentgovernance is en hoe het zich verhoudt tot andere disciplines.
- Je raakt vertrouwd met de instrumenten die horen bij contentgovernance, zoals stijlgidsen, templates, workflows, een contentstrategie en beschrijving van de taken en rollen.
- Je kunt je eigen situatie herkennen en weet welke interventies nodig zijn.
- Je weet welke functies, taken en rollen nodig zijn in je beheerorganisatie en welke niet meer.
- Je hebt een aanpak geformuleerd voor je eigen organisatie en weet welke stappen je moet zetten.
- Je ontdekt waarom samenwerking tussen mensen rond content zo ingewikkeld kan zijn.
Voor wie?
- Je bent professional in een senior rol, zoals manager, (meewerkend) teamleider en stuurt een team aan.
- Je bent verantwoordelijk voor de organisatie van kwaliteit van informatie en contentstrategie.
- Je wilt aan de slag met de verbetering, inrichting of uitbreiding van het online team.
- Je organisatie staat voor een webproject en je voelt aan dat het contentbeheer de verandering (nog) niet aankan.
- Je wilt de organisatie van de online communicatie en dienstverlening doelmatiger en effectiever laten verlopen.
- Je wilt op een constructieve wijze een eind maken aan steeds terugkerende discussies met leidinggevenden en inhoudsdeskundigen over wat er wel of niet online komt.
Praktisch
Cursusduur
3 dagen, 10.00 - 16.00 uur
Datum/data
- 27 september, 11 oktober en 8 november
Locatie
Driebergen
Kosten
€ 2.950, exclusief 21% btw (inclusief uitgebreide intake)
Docenten
Literatuur
De trainers verstrekken aanvullende literatuur op basis van leerwensen.
In-company
Deze training geven wij ook in-company.